Omgeving

Scouting Garcia Moreno Nieuwkuijk is gelegen achter de kerk, rechts van een kerkhof en vóór een voetbalvereniging.  Hierdoor ligt de scouting mooi afgezonderd van de drukte. Nieuwkuijk is maar een klein dorp, maar in de omgeving is er voldoende te beleven. Nieuwkuijk heeft geen winkels, het naastgelegen dorp heeft twee winkelcentra. Winkelcentrum de Vliedberg ligt op ongeveer 10 loopminuten van de scouting. Hier zijn alle winkels te vinden voor het dagelijks gebruik; er is een supermarkt, bakker, slager en ook een apotheek. Op ongeveer 2.5 km van de scouting ligt het winkelcentrum van Vlijmen; hier zijn een drietal supermarkten te vinden en een uitgebreid assortiment aan verschillende winkels.

Lekker buiten spelen

In de omgeving van Nieuwkuijk is er voldoende natuur om lekker buiten te spelen. Op ongeveer 10  minuten lopen ligt de Nieuwe Wiel en het Nieuwkuijks Bosje. De Nieuwe Wiel is geen officieel natuurlijk zwemwater; het kan er wel voor gebruikt worden. Het water leent zich wel uitstekend voor vlotten bouwen. Waterschoenen zijn hier wel aan te raden. Het Nieuwkuijks Bosje ligt net achter de Nieuwe Wiel, het bosje is uitstekend geschikt voor bosspellen en thematochten. 10 minuten lopen de andere kant op ligt wielerbaan de Heuvelen. Deze wielerbaan heeft twee rondes waarvan één grote en één kleine; in het midden van beide rondes liggen grasvelden. Bij de grote ronde ligt ook een stukje bos wat prima geschikt is voor bosspellen doordat het bos omgeven is door de wielerronde.

Lekker zwemmen

In de omgeving van Nieuwkuijk kan er zowel binnen als buiten gezwommen worden. In Vlijmen is een binnenzwembad “Die Heygrave” waar alleen op gezette tijden vrij gezwommen kan worden. Die Heygrave is geen recreatief zwembad, hiervoor is het Olympiabad in Waalwijk geschikter. Hier zijn bubbelbaden en glijbanen aanwezig. Buiten zwemmen kan ook prima in de omgeving; in Drunen ligt het buitenzwembad “het Run”, hier is een glijbaan en er zijn duikplanken.

Ook in natuurwater kan er gezwommen worden in de omgeving. Op 5 km afstand ligt het Engelermeer waar in de zomer ook toezicht is. Op ongeveer 7 km fietsen ligt recreatiepark De IJzeren Man waar in de zomer voldoende te beleven valt en gezwommen kan worden ook onder toezicht.

Lekker de natuur in

Op ongeveer 7 km afstand liggen de Loonse en Drunense duinen. Dit natuurgebied staat bekend om zijn grote zandvlaktes, de grootste van Europa. Op ongeveer 5 km afstand ligt natuurreservaat de Moerputten. In dit natuurreservaat kan je mooie wandelingen maken over de bruggen die door het moeras heen lopen. Ook kan je over de oude spoorbruggen lopen van de oude ‘Halve zolen lijn’.

Bezoekje aan de stad

Op ongeveer 7 km afstand liggen Heusden en ‘s-Hertogenbosch. Heusden is een oud vestingstadje waar voor kinderen leuke speurtochten zijn uitgezet door de vesting. Ga in het stadje ook op de foto met een van de vele kanonnen die er staan. ‘s-Hertogenbosch is een wel bekende stad in Brabant, in het centrum valt genoeg te beleven.

Er even op uit

Voor een dagje weg of een leuke activiteit is er ook genoeg te doen in de omgeving. Op 5 minuten lopen staat De Emmamolen; dit is nog een echt werkende korenmolen waar op aanvraag ook rondleidingen worden gegeven. In Nieuwkuijk zelf staat de Mini Efteling; hier zijn een aantal attracties van de Efteling nagebouwd. Ga je liever toch voor de Efteling zelf, dit is ongeveer 13 kilometer fietsen.