Kwaliteit en veiligheid

Als scoutinggroep vinden wij het belangrijk dat er aan alle kwaliteit en veiligheidseisen voldaan wordt. Uw kind maakt bij ons uitdagende en soms grensverleggende dingen mee, maar niet altijd zonder gevaar. Daarom is het van belang dat wij er alles aan doen om het voor de jeugdleden en onze vrijwilligers zo veilig mogelijk te maken. Dit doen wij op de volgende manieren.

Veiligheid in en rondom ons clubhuis

Om de veiligheid in en rondom ons clubhuis te garanderen voeren wij regelmatig een inventarisatieronde uit om alle deuren, rookmelders ed. te controleren. Daarnaast voeren wij minimaal twee keer per jaar een legionella controle uit. Samen met de leiding, team facilitair en hulp van de ouders onderhouden we het pand en terrein. Met de leiding hebben wij een corveerooster om ons pand schoon te houden.

ARBO

Om aan de landelijke wet- en regelgeving te voldoen zijn we ook actief op het gebied van ARBO, de verantwoordelijkheid van de uitvoering ligt bij het bestuur wat hiervoor een bestuurslid heeft aangewezen. Vanuit de ARBO-coördinator worden er regelmatig checks gedaan in en rondom het gebouw.

Ontruimingsoefening

We hopen het natuurlijk niet, maar er kan altijd iets gebeuren waardoor we moeten ontruimen. Om er voor te zorgen dat er in een dergelijke situatie goed wordt gehandeld voeren wij twee keer per jaar een oefening uit. Een keer per jaar weet de leiding er vanaf, maar de andere keer is zelfs voor hun een verrassing.

Veiligheid bij activiteiten

Niet alleen het gebouw moet veilig zijn, ook de activiteiten. Daarom maken wij met de activiteiten gebruik van checklists. Voor iedere typische scoutingactiviteit is er vanuit Scouting Nederland een checklist die we erbij pakken. Mochten we zelf de klimwand of kabelbaan opzetten dan is er altijd leiding aanwezig wat beschikt over een klimcertificaat en dus op de hoogte is van alles rondom het goed en veilig zekeren van de leden.

Leeftijdsopbouw

De vereniging bestaat uit verschillende groepen (speltakken).

• Bevers, dit zijn jongens en meisjes van 5 tot 7 jaar.
  • Welpen, dit zijn jongens en meisjes van 7 tot 10 jaar.
  • Wolven, dit zijn jongens en meisjes van 10 tot 12 jaar.
  • Scouts, dit zijn jongens en meisjes van 12 tot 15 jaar.
  • Explorers, dit zijn jongens en meisjes van 15 tot 18 jaar.
  • Roverscouts, dit zijn jongens en meisjes van 18 tot 21 jaar.

Leiding

Elke speltak heeft zijn eigen leiding. Van deze leiding krijgt u een overzicht van de activiteiten die uw kind de komende tijd gaat doen. Zo hebt u een idee van wat er gebeurt. Ook staan er op dit overzicht bijzonderheden over bijv. warme kleding en eventuele verzoeken van de leiding aan ouders of die bijv. een keer willen rijden als dat nodig is.

Scouting Academy

Onze speltakleiding wordt getraind op verschillende basisvaardigheden, op die manier zorgen we ervoor dat de leiding altijd in bezit is van de juiste scouting kennis en ook in staat is om deze over te brengen. Hiervoor heeft Scouting Nederland het traject Scouting Academy in het leven geroepen. Onze leden leren in de praktijk. Tijdens een aantal avonden gaan ze onder begeleiding van de praktijkbegeleider in gesprek over een aantal onderwerpen. Dit is een traject wat iedere nieuwe leiding moet doorlopen wat na ongeveer één jaar wordt afgesloten met een ‘praktijkexamen’ dat vanuit de regio wordt afgenomen.

EHBO

Een aantal van onze vrijwilligers hebben een EHBO diploma. In aanloop naar het zomerkamp organiseren wij een EHBO avond waar de basishandelingen met alle leiding worden geoefend.

Aan- en afmelden

Het lid worden of het lidmaatschap opzeggen gebeurt via een ledenformulier. Dit is bestemd voor onze afdeling administratie, zodat automatische overboekingen in gang gezet of gestopt kunnen worden. Ook wordt op basis van deze gegevens een lid aangemeld bij Scouting Nederland i.v.m. de ongevallenverzekering. Wilt u uw kind aanmelden vul dan het juiste formulier in bij “scout worden”. Uw kind mag dan eerst drie keer vrijblijvend komen kijken, daarna besluit het kind om wel of geen lid te worden.

Afmelden gaat eenvoudig via de eigen leiding of via een e-mail aan de gegevensbeheerder.

Installeren/Scoutfit

Jongens en meisjes die nieuw bij de scouting zijn gekomen of zijn overgevlogen naar een nieuwe speltak, worden naar verloop van tijd geïnstalleerd. Dit houdt in dat ze de belofte moeten afleggen waarna ze een stempel in hun Scouting Paspoort krijgen, als teken dat je officieel geïnstalleerd bent. Vanaf dan hoor je echt bij de groep. Nu moeten ze het Scoutfit iedere week dragen. In de zomer bestaat het Scoutfit enkel uit een scoutfit polo omdat een vest dan vaak te warm is.

Overvliegen

Eén keer per jaar wordt er overgevlogen van de ene naar de andere speltak. Dit houdt in dat de leden van alle speltakken die de juiste leeftijd hebben bereikt, verder gaan naar de volgende speltak. Het overvliegen laten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan, dit gebeurt op een leuke manier. De leeftijden waarbij wordt overgevlogen kunt u hierboven zien onder het kopje “leeftijdsopbouw”.

Klachten

Voor algemene klachten of vragen kunt u altijd terecht bij de het bestuur via info@scoutingnieuwkuijk.nl, indien het een klacht is over een speltak dan kunt u bij voorkeur terecht bij de speltakleiding en anders alsnog bij de coördinator. Alle klachten zullen serieus worden genomen en indien nodig vertrouwelijk worden behandeld.